Název:               Dobré obrázky, špatné obrázky / Dobré obrázky, špatné obrázky – Pro nejmenší

Autor:               Kristen A. Janson

Rok vydání:     2022 (NePornu, Olomouc)

Knížky Dobré obrázky, špatné obrázky (DOŠO) jsou určené pro děti, aby je četli společně s rodiči. Jejich hlavním cílem je varovat děti před nebezpečím pornografie způsobem, který je přiměřený jejich věku. Zároveň jim předává jednoduchý návod, jak říct pornografii ne. Paralelně k tomu pomáhají vytvářet důvěru mezi dětmi a rodiči a ukazují, že je v pořádku doma mluvit o takto citlivých tématech.

Rozdělení knih

DOŠO Pro nejmenší

DOŠO – Pro nejmenší je navržená opravdu pro nejmenší čtenáře ve věku 3-6 let. Nemá žádné podkapitoly, jelikož se dá přečíst s dětmi během několika minut. Pracuje hlavně s rozlišením mezi dobrými a špatnými obrázky, proč by se děti neměly fotit nahé a co dělat v případě, když narazí na špatné obrázky.

Jako doplňující aktivitu mají děti hledat 19 skrytých foťáků, což pomáhá udržet jejich pozornost. V průběhu knihy narazíte na několik obrázků samolepících štítků, kde jsou návrhy na otázky pro děti nebo na další aktivity, které dětem pomůžou téma vnímat na více úrovních.

DOŠO

DOŠO je edice určená pro děti ve věků 7-11 let. Obsahuje 9 kapitol, které vysvětlují, co je to pornografie a závislost, jak funguje náš mozek a jak se děti mohou chránit. Tyto kapitoly jsou psané ve formě rozhovory mezi maminkou a synem. Na konci každé kapitoly je zároveň průvodce “Pojďme si povídat”, který opět pomáhá dětem danou kapitolu lépe zpracovat a pochopit.

Na konci obou knih jsou další tipy pro rodiče a pečovatele, jak s knihou dál pracovat a jak děti chránit. Naleznete tam také spoustu dalších užitečných odkazů, které vám pomohou téma lépe uchopit.

V čem jsou knihy dobré?

Obě knihy jsou vynikající tím, že představují velmi citlivé téma způsobem, který je srozumitelný pro děti v dané věkové kategorii. Ilustrace jsou zábavné a interaktivní, takže děti snadno udrží pozornost.

Předpokladem obou knih je, že jakmile mají děti jakýkoliv přístup na internet, měly by být vzdělávány o nebezpečích na internetu. Online pornografie je nyní snadno dostupná a děti se s ní setkávají v čím dál tím mladším věku. Jelikož je jejich rozvíjející se mozek mnohem náchylnější k vytvoření závislostního chování, měly by být o to více chráněné. A tyto knihy jim dávají jednoduchý návod, jak se mohou chránit.

Nicméně základem toho je, že rodiče budují s dětmi důvěru a bezpečné prostředí, kde je možné o sexuálních věcech mluvit. A to je pravděpodobně hlavní přínos obou knih. Rodiče totiž často neví, jak na to, nebo mají obavy, jestli není na toto téma u jejich dítěte příliš brzy. Knihy jim pomáhají toto téma otevřít, přičemž vysvětlují, proč je  důležité o tom s dětmi mluvit.

Rodiče jednoduše mohou využívat tento velmi jednoduchý nástroj, a tak chránit své děti před nebezpečím pornografie.

Mají knihy nějaké slabé stránky?

Obecně ne 🙂

Někteří sice argumentují, že knihy třeba velmi zjednodušují, co je to pornografie, ale je zapotřebí pamatovat na věkovou kategorii, pro kterou je vždy daná kniha napsaná. Navíc obě knihy odkazují na další články, kde se rodiče dozví, jak tuto oblast postupně dál rozvíjet v konverzacích s dětmi.

Jiní se zase bojí, jestli je vhodné s dětmi začínat toto téma v tak raném věku. To opět není problém samotné knihy, ale spíše obav rodičů. Proto bychom na tomto místě chtěli rodiče ujistit, že se toho určitě nemusí bát. Když si knihu s dětmi přečtete, nevzbudíte v nich zvědavost si pornografii vyhledat, ale naopak je připravíte na situaci, kdyby náhodou na pornografii narazily. Prevence je vždy lepší než hašení požáru. A děti potřebují vědět, že je doma bezpečné prostředí mluvit o těchto tématech.

A pokud si stále nejste jistí, zkuste si knihu nejprve přečíst sami, než ji budete číst s dětmi. Je to nástroj, který má sloužit vám, a je na vás, jakým způsobem ho použijete.

Závěr

V NePornu jsme toho názoru, že tyto knihy jsou vynikajícím nástrojem pro rodiče, pomocí kterého mohou chránit své děti. Prevence v oblasti pornografie je primární odpovědností rodičů, a tyto knihy jim tento úkol usnadňují. Než má tedy dítě přístup na internet, měli by ho rodiče varovat před potenciálním nebezpečím. Měli by ho naučit, co dělat v případě, když narazí na problém.

Tyto knihy doporučujeme všem rodičům. Věříme, že vám pomohou chránit vaše děti a budovat jejich odolnost v této oblasti.